5 sposobów na stworzenie atrakcyjnej marki

 “Wyróżnij się lub zgiń”, to hasło które dziś nabiera jeszcze większego znaczenia w tworzeniu nowych produktów i usług. Jeśli chcesz zaoferować coś, co nie odróżnia się od oferty konkurencji, to bardzo trudno będzie Ci zainteresować potencjalnego klienta i przejdzie obok Twojego produktu obojętnie.

Aby ocenić atrakcyjność marki wykorzystuje się model CRUSH – akronim złożony z angielskich słów:

Coolness – Atrakcyjność
Zastanów się co sprawia, ze Twoja marka jest atrakcyjna dla innych?

Realness – Unikalność
Czyli to co odróżnia Ciebie od innych marek.

Uniqueness – Oryginalność
W jaki sposób, mimo silnej konkurencji, możesz nadać swojemu produktowi lub usłudze oryginalności, czy wiesz jak innowacyjnie rozwiązywać problemy klientów?

Self-identification – Identyfikacja konsumenta z daną marką
Aby klient identyfikował się z Twoją marką, musisz pełnić rolę jego powiernika, przyjaciela oraz wsłuchiwać się w jego potrzeby. Twój produkt lub usługa musi odzwierciedlać styl życia odbiorcy, ale być też gotowy zmieniać się dla niego. Najlepsze marki słuchają klientów i wychodzą na przeciw ich oczekiwaniom.

Happiness – Zadowolenie
Marka musi budzić emocje, pozytywne lub negatywne. Najgorzej jeśli klient przechodzi wobec niej obojętnie.

 

thebook2

Źródło: Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y? (John Van Den Berch, Mattias Behrer)

Każdy z elementów modelu CRUSH jest bardzo ważny by stworzyć atrakcyjną markę. Następstwem jest także oczekiwany szum wobec marki, ludzie zaczynają o niej mówić, przywiązywać się do niej, polecać znajomym. Rekomendują produkt lub usługę, tworząc  marketing rekomendacji, który dziś jest nie do przecenienia. Dobrej opinii o marce nie da się według mnie kupić, trzeba ją wypracować. Jeśli jednak marka będzie blisko swoich klientów, oni zrobią to za nią, a raczej będą najlepszą reklamą jej produktu.

Przykłady atrakcyjnych marek:

H&M – analiza sukcesu marki

Hasło marki: H&M oferuje modę i wysoką jakość w najlepszej cenie
A jakie hasło ma Twoja marka? Jaki ma cel?

+ oferowanie różnych stylów odzieży, zamiast skupianie się na konkretnym stylu.
To otwarcie się na każdego klienta, bez względu na jego preferencje odzieżowe. W H&M znajdziesz zarówno zwykłe, gładkie tshirty, jak i te wyszukane. To marka światowa, nie segmentuje klientów pod względem kraju pochodzenia, np. Zara preferuje typowo hiszpański styl ubioru, więc chętnie kupują w niej mieszkańcy Europy Środkowowchodniej, ale już niekoniecznie odpowiada gustowi ludzi Skandynawii. H&M wyznaje zasadę: “Nie ważne skąd jesteś, u nas zawsze znajdziesz coś dla siebie”

Czy Twoja marka skupia się na konkretnej grupie odbiorców i trafia w ich gusta czy chce być marką globalną?

+ marka nie pokazuje na swoich ubraniach logo, dlatego łatwo można łączyć jej ubrania z dużo droższymi np. zwykły tshirt H&M ze skórzanymi spodniami Bossa. To co wyróżnia H&M to atrakcyjna cena i podążanie za trendami. W sieci sklepów znajdziemy propozycje ubrań promowanych przez największe domy mody, ale w korzystnej dla każdego cenie.

hm4

Czy chcesz produkować ekskluzywne, przeznaczone do wąskiej grupy odbiorców produkty i usługi, czy tworzyć coś na co będzie mogła pozwolić sobie większość społeczeństwa?

+ współpraca z wieloma ikonami stylu. Marka nie ogranicza się do pozyskania jednej osoby do trwałej promocji marki i bycia jej twarzą. Co roku reklamuje ją ktoś inny, co pokazuje otwartość firmy, dynamikę rozwoju i bycia na bieżąco z trendami.

Czy wolałbyś aby Twoja marka związała się z jedną osobą, która byłaby jej twarzą, czy wolałbyś eksperymentować z wyborem? Jakie cechy musiałaby mieć ta osoba, by odzwierciedlać wartości Twojej marki?

Myśląc nad wprowadzeniem nowego produktu czy usługi na rynek, przedsiębiorcy często mówią: “To już zrobiła konkurencja. Niczym się nie wyróżnimy tworząc nową czekoladę, nowe koszulki”. Szybko rozwijający się rynek, mnogość tych samych produktów zmusza firmy do myślenia kreatywnego, innowacyjnego. Oczywiście najlepiej byłoby dostać olśnienia i wymyślić coś na co nikt wcześniej nie wpadł, ale to zdarza się rzadko. Tworzenie produktu i usługi jest dziś trudne, ale warto wsłuchać się w trendy rynku, obserwować ludzi i ich potrzeby. Sztuką dziś jest stworzenie produktu, który jest już na rynku, ale wyróżnia się na tle konkurencji innowacyjnym podejściem.

Przykłady innowacyjnego podejścia do produktu:

1. Ofert herbat jest mnóstwo: w torebkach, z fusami, smakowa, czarna itp. Marki rywalizują smakiem, opakowaniem, hasłami, ceną. Jak jednak połączyć design herbaty z potrzebą spędzania wspólnych chwil razem podczas picia? Można stworzyć herboludy, czyli woreczki herbaty z podobiznami znanych postaci. Tak właśnie zrobiła marka herboludy (www.herboludy.com), dzięki której możemy pić herbatę z papieżem, Wałęsą czy Chopinem. Marka oferuje kilkanaście gotowych ikon oraz możliwość zaprojektowania własnych, które umilą delektowanie się herbatą na weselach czy podczas rodzinnych spotkań. Jest oryginalnie, zabawnie, nietypowo! Marka idealnie wpisuje się w schemat atrakcyjności CRUSH.

9ddasdasda

Herboludy to ozdobne zaparzacze herbaciane – saszetki wyposażone w zawieszki w kształcie postaci. Zaczepiona o brzeg kubka i zanurzona w wodzie postać wygląda, jakby zażywała kąpieli.

 2. Petsee.com – czyli “Facebook dla zwierząt”. Zwierzęta podobnie jak ludzie mają potrzebę kontaktu z innymi. Portal idealnie wpisał się w trend portali społecznościowych i innowacyjnie podszedł do tematu. Zamiast tworzyć kolejny portal dla ludzi, zaproponował coś dla zwierząt. Dzięki tej platformie właściciele swoich pupili mogą dzielić się ich zdjęciami z innymi, zasięgać porad od właścicieli i specjalistów oraz zaadoptować zwierzaka.

Inne przykłady:

a) Beltbag.com – czyli torby i plecaki z recyclingu. Wykonane są z pasów bezpieczeństwa. Są trwałe i ekologiczne.

b) Projektogram.pl – nadrukuj sobie swoje instagramowe zdjęcia na poduszkę, torbę lub etui na smartfona.

c) Błyszczące tatuaże inspirowane biżuterią, które pokochały gwiazdy. To naklejki będące alternatywą typowej biżuterii. W ich tworzeniu i sprzedaży specjalizuje się marka Flash Tattoos.  W Polsce natomiast można je znaleźć np. na stronie Polanska & Co.

Contents_josephine__04886.1419359988.1280.1280

d) Hello Wawa, czyli pamiątki z Warszawy, bo według twórców “Warszawa to więcej niż miasto. To stan ducha”.
W ofercie sklepu są koszulki z symbolami miasta np. syrenką; ekologiczne torby, a nawet młynek do pieprzu na kształt Pałacu Kultury i Nauki!

cccc

Młynek do pieprzu w kształcie Pałacu Kultury i Nauki

e) Cup of Socks – rynek skarpet wydaje Ci się nudny? Może i tak, ale nosi je każdy, a marka Cup of Socks podeszła do tematu kreatywnie, designersko i z humorem. Nie dość, że produkują świetne jakościowo skarpetki, to jeszcze pakują je w oryginalne kubki. Żadna skarpetka już Ci nie zginie, a kubek przyda się np. do… posadzenia kaktusa 🙂

3fac59b0eb66478296e85a6f14f3ec0c

Jakie marki według Was podchodzą innowacyjnie do tworzenia nowych produktów?
Co według Was oznacza bycie atrakcyjną marką?

Advertisements